Zakład Dramatu i Dawnej Literatury Angielskiej

dr Agnieszka Rasmus

O mnie

(photo by Hanna Zapała)

Dr Agnieszka Rasmus uczy dramatu, kultury oraz filmu. Jest autorką Filming Shakespeare, From Metatheatre to Metacinema (Peter Lang, 2008) oraz współredaktorką wraz z dr Magdaleną Cieślak kilku książek: PASE Papers in Literature and Culture (Łódź University Press, 2008), Images of the City (Cambridge Scholars Publishing, 2009) oraz Against and Beyond: Subversion and Transgression in Mass Media, Popular Culture and Performance (Cambridge Scholars Publishing, 2012) oraz czasopisma z listy ministerialnej Multicultural Shakespeare: Translation, Interpretation and Performance. Vol. 12 (27) "Diversity and Homogeneity: Shakespeare and the Politics of Nation, Class and Gender" (Łódź: Łódź University Press, 2015). Jej zainteresowania badawcze to historia i teoria filmu, Hollywood, kino brytyjskie, adaptacje filmowe dramatów Szekspira, teoria adaptacji i remake'u, nowe media. Obecnie dr Rasmus pracuje nad książką dotyczącą amerykańskich remake'ów kultowych filmów brytyjskich.

Dr Rasmus jest członkiem międzywydziałowego zespołu naukowego Międzynarodowego Centrum Badań Szekspirowskich. MCBS działa od kwietnia 2012 r. Jego celem jest prowadzenie badań nad twórczością i obecnością Szekspira w kulturze polskiej i światowej. MCBS jest jedynym w Polsce ośrodkiem szekspirologicznym o statusie międzywydziałowej, interdyscyplinarnej jednostki uniwersyteckiej.

Dr Rasmus współpracuje także z międzynarodową platformą internetową ReviewingShakespeare, której celem jest publikowanie recenzji spektakli oraz adpatacji filmowych dzieł Szekspira. Wszystkie osoby zainteresowane zamieszczeniem recenzji proszone są o bezpośredni kontakt z redaktorami reprezentującymi Polskę, dr Rasmus lub Dr Cieślak.

2014-2016 - członek międzynarodowego projektu SIME (“Shakespeare in the making of Europe”) wraz z University of York (UK), Utrecht University (Holland), Munich University (Niemcy)

Dr Rasmus jest również współredaktorką Biuletynu Anglistyki ukazującego się dwa razy w roku i dostępnego tutaj.

Sylabusy można znaleźć tutaj.

(photo by Gazeta Wyborcza)

Publikacje

Publications:

Authored books:

Filming Shakespeare, from Metatheatre to Metacinema, Peter Lang, 2008.

Edited books:

  1. Against and Beyond: Subversion and Transgression in Mass Media, Popular Culture and Performance (with Magdalena Cieślak), Newcastle, Cambridge Scholars Publishing, 2012.
  2. Images of the City (with Magdalena Cieślak), Newcastle, Cambridge Scholars Publishing, 2009.
  3. PASE Papers in Literature and Culture (with Magdalena Cieslak), Łódź, Łódź University Press,  2008.

Edited journals:

  1. Multicultural Shakespeare: Translation, Interpretation and Performance. Vol. 12 (27) "Diversity and Homogeneity: Shakespeare and the Politics of Nation, Class and Gender" (with Magdalena Cieślak), Łódź: Łódź University Press, 2015.

Book chapters:

  1. „Straszliwa szykuje się draka”: obraz powojennej Polski w Hamlesiu Jerzego Skolimowskiego" (with Magdalena Cieslak), Shakespeare 2014: w 450. Rocznicę Urodzin,  eds. Krystyna Kujawińska-Courtney, Monika Sosnowska, Łódź: Łódź University Press, 2014, pp. 47-57.
  2. "Peter Bogdanovich’s Targets: The Old Gothic Monster vs. the New Villain,"  All That Gothic, eds. Agnieszka Łowczanin and Dorota Wiśniewska, Peter Lang, 2014.
  3. “Crossing Frontiers, Staking Out New Territories”: Hollywood Remaking British Crime Locations in Get Carter,Crossroads in Literature and Culture, eds. J. Fabiszak et al, Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2013.
  4. “Same But Different: Comparing Transgression in Sleuth,The Visual and the Verbal in Film, Drama, Literature and Biography, eds. Miroslawa Buchholtz and Grzegorz Koneczniak, Peter Lang, 2012.
  5. “What a kerfuffle’ – Skolimowski’s Hamleś (Little Hamlet) and Totalitarian Regime” (with Magdalena Cieslak), eds. M. Cieslak and A. Rasmus, Newcastle, Cambridge Scholars Publishing, 2012.
  6. “Scopophilia in Self-reflexive Films and the Cinematic Apparatus,” Cultural Representations of Psychiatry and Mental Illness, ed. Katarzyna Szmigiero, Piotrkow Trybunalski, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie,  2009.
  7. “For Your Laughs Only: Remaking as a Source of Self-reflexive Humour in Brian De Palma’s Homage to Hitchcock’s Psycho,Humour. Theories, Applications, Practices, vol. 2, Making Sense of Humour, eds. Sylwia Dżereń-Glowacka, Alina Kwiatkowska, Piotrkow Trybunalski, Naukowe Wydawnictwo Piotrkowskie, 2009.
  8. “Location LA: Reflexivity in Remakes in Jim McBride’s Breathless and Brian De Palma’s Body Double,” Images of the City,  eds. M. Cieslak and A. Rasmus, Newcastle, Cambridge Scholars Publishing, 2009.
  9. “Shakespeare’s Horatio: Crossing the Dramatic Boundaries,” Studies in Literature and Culture, ed. Maria Edelson, Łódź, Łódź Univeristy Press, 2002.

Articles in journals:

  1.  "“Holding a Mirror up to Nature?” Adapting The Taming of the Shrew for Teenagers and Pedagogy", Multicultural Shakespeare: Translation, Interpretation and Performance. Vol. 12 (27) "Diversity and Homogeneity: Shakespeare and the Politics of Nation, Class and Gender" (eds. A. Rasmus, M. Cieślak), Łódź: Łódź University Press, 2015.

  2. 'I know where I’ve seen you before!': Hollywood Remakes of British Films, from DVD Box Sets to the Online Debate”, Loock, Kathleen, ed. Serial Narratives. Special issue of Literatur in Wissenschaft und Unterricht 47.1-2, 2014.

  3. "I know where I've seen you before!" Remaking gender, class, nationality and politics from The Lady Vanishes (1938) to Flightplan (2005)," Ekphrasis. Images, Cinema, Theatre, Media, Vol. 10, Issue 2/2013, Recycling Images: Adaptation, Manipulation, Quotation in the Digital Age, pp. 26-38.

  4.  Cinema as Death vs. Cinema as Life: Master Shakespeare and Monster Cinema,” Studies in English Drama and Poetry, vol. 2 Reading History, Drama and Film, ed. Michal Lachman, Łódź, Łódź University Press, 2011.

  5. Two 2001 Takes on Othello: from Master Bedroom to a Basketball Court,” Studies in English Drama and Poetry, vol. 1. Reading English Drama and Poetry, ed. Joanna Kazik, Łódź, Łódź University Press, 2007.

  6. Metatheatricality on Screen: Iago as an Internal Cinematographer,” British Drama Through the Ages and Medieval Literature, eds. Jadwiga Uchman and Andrzej Wicher, Łódź, 2003.

  7. Popularising Shakespeare on Screen: Polanski’s Macbeth and Film Noir,Zeszyty Naukowe WSHE NR4, ed. Andrzej Wicher, Łódź, 2002.

  8. I could a tale unfold…” From Metatheatre to Metacinema: Films within the Films in Shakespeare on Screen,” Cadernos de Tradução No. 7, Florianopolis: UFSC, 2001/1.

Conference proceedings: 

  1. “High Fidelity or Miss? Kenneth Branagh’s ‘Full-text Hamlet” (with Magdalena Cieslak), PASE Papers in Literature and Culture, Łódź, Łódź University Press,  2008.
  2. “Rosencrantz and Guildenstern are… Drunk’: Metatheatre Turned Metacinema in Strange Brew,PASE Papers 2007, Studies in Culture and Literature, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Slaskiego, 2007.
  3. “Metacinematic Games with the Audience: the Camera-in-presence in Peter Brook’s King Lear,PASE Papers in Literature and Culture, Warszawa,  Uniwersytet Warszawski, 2005.
  4. “Metatheatricality in Hamlet: Role-playing-within-the-role,” PASE Papers in Literature and Culture, Gdańsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 2003.
  5. “Oliver Parker’s Othello. Metatheatricality of Shakespeare’s Soliloquies on Screen,” PASE Papers in Culture and Literature, Kraków, Instytut Filologii Angielskiej, Uniwersytet Jagieloński, 2002.
  6. “Michael Almereyda’s Hamlet: the Film is the Thing? Metatheatre vs. Metacinema,” Conference Proceedings of The Third British Graduate Shakespeare Conference: Shakespeare and His Contemporaries, Stratford-upon-Avon, 2001.

Reviews:

review of "Please Continue (Hamlet)", Multicultural Shakespeare: Translation, Appropriation and Performance, vol. 13 (28), 2016.

review of Please Continue (Hamlet) - reviewingshakespeare.com 2015.

“Essential Skolimowski. Review of Ewa Mazierska’s Jerzy Skolimowski: The Cinema of a Nonconformist,” Studies in Eastern European Cinema, eds. Michael Goddard et al, Intellect, 2012, pp. 235-236.

King Richard III - Review of Grzegorz Wiśniewski’s Jaracza Theatre Production (with Magdalena Cieslak), Shakespeare Bulletin, Volume 31, number 3, Fall 2013, pp. 494-499.

Taming of the Shrew for Jaracza Theatre - reviewingshakespeare.com, 2013.

"Stories within stories or Wojciech Has within David Lynch" - 2009  


Others

co-editor (with Kujawińska Courtney, Cieślak, Sosnowska) of Łódź Szekspirowi w 450. rocznicę urodzin Katalog powystawowy 100 dpi

kontakt

Dr Agnieszka Rasmus

rasmusag(at)yahoo.co.uk

 

Dyżur w semestrze letnim 2012/2013

wtorek, 13.30-15, s. 111b